Dynasty tietopalvelu Haku RSS Hartolan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 07.02.2022/Pykälä 29



Hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamisjärjestelmä

Dnro

87/00.01.00/2022

Kunnanhallitus 07.02.2022

 

 

 

 

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti hyväksyä esittelytekstissä kuvatun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamisjärjestelmän sekä nimetä ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaksi toimielimeksi sivistys- ja hyvinvointilautakunnan.

 

 

Esittelijä

kunnanjohtaja Jarkko Seppälä, puh. 044 743 2217

 

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Ehdotus

Kunnanhallitus päättää hyväksyä esittelytekstissä kuvatun hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamisjärjestelmän, sekä nimetä ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaksi toimielimeksi sivistys- ja hyvinvointilautakunnan.

 

 

 

 

Valmistelija /

hyvinvointikoordinaattori Johanna Huttunen, puh. 044 743 2575

lisätietojen antaja

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Valmistelu

Aluehallintovirasto ja Valvira lähettivät kunnanhallituksille/

kaupunginhallituksille "Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen ja ehkäisevä päihdetyö on kunnan lakisääteistä perustyötä" -ohjauskirjeen 1.11.2021 (liitteenä). Ohjauskirjeen tarkoituksena on muistuttaa kunnan lakisääteisistä tehtävistä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä sekä ehkäisevässä päihdetyössä. Edellä mainitut lakisääteiset tehtävät säilyvät kunnilla, kun hyvinvointialueet aloittavat toimintansa vuonna 2023. Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (612/2021), tulee voimaan 1.1.2023, ja sen mukaan kuntien uutena tehtävänä on yhteistyö hyvinvointialueen kanssa.

 

Ehkäisevän päihdetyön järjestämistä koskevan lain (523/2015) 5§ mukaan kunta huolehtii ehkäisevän päihdetyön tarpeen mukaisesta organisoinnista alueellaan ja nimeää ehkäisevän päihdetyön tehtävistä vastaavan toimielimen. Toimielimen tehtävät on määritelty laissa. Käytännössä toimielin voi johtaa, seurata ja arvioida tehtävien toteutumista ja valtuuttaa laissa mainitut tehtävät ja niiden käytännön toimeenpanon työryhmälle.

 

Lakien määrittämien toimenpiteiden lisäksi ohjauskirje velvoittaa kunnanhallituksen hyväksymään terveyden edistämisen (sis. ehkäisevän päihdetyön) johtamisjärjestelmän. Ohjauskirjeen mukaan johtamisjärjestelmässä määritetään:

- poikkihallinnollinen terveyden edistämisen johtamisvastuu

- työnjako eri hallinnonalojen kesken

- hallinnonalat ylittävien tehtävien toimintakäytännöt (koordinointi)

- toiminnan suunnittelu-, seuranta- ja arviointivastuut

 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on organisoitu Hartolan kunnassa siten, että johtoryhmällä on hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen johtamisvastuu. Hyvinvointityöryhmässä on mukana hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen paikallisia toimijoita johtajista asiakastyötä tekeviin ammattilaisiin, ja hyvinvointityöryhmä toimii valmistelevana ja toimeenpanevana ryhmänä. Hyvinvointikoordinaattori toimii kunnanjohtajan alaisuudessa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen asiantuntijana, ja valmistelijana ja esittelijänä mm. hyvinvointityöryhmälle, johtoryhmälle sekä toimielimille. Hyvinvointikoordinaattori vastaa mm. suunnitelmien ja raporttien laatimisesta.

 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen on Hartolan kunnassa itsenäinen, kunnanhallituksen alainen yksikkö, mutta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen toiminta jakaantuu kunnassa kaikkien toimialueiden kesken ja yhteistyö on välttämätöntä. Teknisten- ja ympäristöpalvelujen tehtävänä on turvata terveyttä ja hyvinvointia edistävät elin- ja toimintaympäristöt kuntalaisille. Koulutus- ja sivistyspalvelujen erityisenä tehtävänä on ihmisenä kasvun tukeminen. Kulttuuri- ja kirjastopalvelut, nuoriso- ja liikuntatoimi edistävät omalta osaltaan kuntalaisten terveyttä ja hyvinvointia sekä tukevat yhteisöllisyyttä. Lisäksi yhteistyötä tehdään mm. sosiaali- ja terveyspalvelujen, järjestöjen, seurakunnan, yksityisten toimijoiden ja valtion paikallisviranomaisten kanssa.

 

Hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvät asiat viedään tiedoksi tai hyväksyttäväksi sivistys- ja hyvinvointilautakuntaan sekä tarvittaessa myös tekniseen lautakuntaan ennen kunnanhallitukselle siirtämistä, mikäli niissä on lautakuntien toiminnan alaisia tavoitteita ja toimenpiteitä tai raportoitavaa. Myös investointien vaikutusta kuntalaisten hyvinvointiin arvioidaan osana talousarviota ja -suunnitelmaa.

 

Ehkäisevän päihdetyön toimielimen tehtäviä on hoitanut Hartolassa kunnanhallituksen päätöksellä ehkäisevän päihdetyön toimielimeksi nimetty työryhmä (KH 06.02.2017 § 23). Kokoonpanoa on perustamisen jälkeen täsmennetty (KH 15.10.2018 § 201). Lisäksi Hartolassa on toiminut nk. PETE-ryhmä, joka on ollut kokoonpanoltaan laajempi kuin enempi ohjausryhmänä toiminut toinen ryhmä. Tarpeen on nyt nimetä ehkäisevästä päihdetyöstä vastaavaksi toimielimeksi sivistys- ja hyvinvointilautakunta, joka osaltaan nimeää ja valtuuttaa ehkäisevän työn työryhmän hoitamaan toimielimelle laissa määrättyjä tehtäviä. Yhteisten keskustelujen pohjalta toimielin-työryhmän ja PETE-ryhmän yhdistäminen nähdään hyvänä ja järkevänä muutoksena.

 

Ehkäisevä työ sisältää mielenterveyden edistämisen sekä päihde- ja pelihaittojen ja perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisyn. Koordinaatiovastuu on aiemmin ollut jaettu työtoiminnan ohjaajan ja hyvinvointikoordinaattorin kesken siten, että työtoiminnan ohjaaja on vastannut mielenterveyden edistämisestä sekä päihde- ja pelihaittojen ehkäisystä ja hyvinvointikoordinaattori perhe- ja lähisuhdeväkivallan ehkäisystä. Ilmiöitä on aiemmin käsitelty erillisissä seutukoordinaatioryhmissä, mutta vuoden 2022 alusta seutukoordinaatioryhmät yhdistetään ja ilmiöitä käsitellään yhdessä myös esimerkiksi suunnitelmissa. Tästä syystä on päätetty, että ehkäisevän työn vastuuhenkilönä toimii jatkossa yksi henkilö, hyvinvointikoordinaattori.

 

Hallintosääntöön tehdään johtamisjärjestelmän toimivaltaan liittyviä päivityksiä kevään 2022 aikana.

 

 

 

 

 

Muutoksenhaku

 

Oikaisuvaatimus

Jatkokäsittely

 

 

 

Tiedoksianto