Dynasty tietopalvelu Haku RSS Hartolan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Ympäristölautakunta
Pöytäkirja 21.02.2022/Pykälä 6



Kiinteistöverohankkeen etenemistapa kartoittamattomilla alueilla

Dnro

107/10.02.02.04/2022

Ympäristölautakunta 21.02.2022

 

 

 

 

 

Päätös

Ehdotuksen mukaan.

 

 

Esittelijä

tekninen johtaja Janne Myntti 044 743 2252

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Päätösehdotus

Ympäristölautakunta päättää toteuttaa vielä kartoittamattomat Hartolan kunnan alueet konsulttiyrityksen toimesta. Maastomittaukset tehdään yhteistyössä kunnan kanssa siten, että kunta tarjoaa maastomittauksiin urakoijalle 1-2 avustavaa henkilöä. Tarjouspyyntö julkaistaan helmi-maaliskuun aikana, ja urakka pyritään aloittamaan mahdollisimman pian. Ympäristölautakunta käsittelee konsultin valinnan tarjousten saapumisen jälkeen.

 

 

Valmistelija/

lisätietojen antaja

tekninen johtaja Janne Myntti 044 743 2252

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Valmistelu

Historia

Hartolan kunnanhallitus on käsitellyt kiinteistöverohankkeen toteutusta konsulttityönä kokouksessaan 09.12.2019 § 245. Kunnanhallituksen päätöksessä todetaan, että jos konsulttiyrityksen toimittama kartoitus ja tietojen siirtäminen rekisteriin onnistuu hyvin, tehdään loputkin kartoituksesta konsulttiyrityksen toimesta.

Hartolan ympäristölautakunta päätti 23.6.2021 taajaman alueen kiinteistöveroselvityksen teettämisestä FCG:n kanssa tehtävällä yhteistyöllä. Kunta osallistui hankkeeseen antamalla avustavan työntekijän panoksen maastomittaukseen. Toimintatapaa pidettiin sekä tilaajan että yrityksen puolelta onnistuneena. Taajaman kartoitushanke päättyi loppuvuodesta 2021, ja kiinteistörekisterin tiedot saatiin aikataulun mukaisesti toimitettua digi- ja väestövirastolle joulukuussa 2021.

FCG:n selvitys taajaman kiinteistötiedoista ja verovaikutuksista on esityslistan liitteenä.

Konsulttiyhteistyöstä saadut kokemukset vuodelta 2021 olivat hyviä, ja vastaavan toimintatavan jatkaminen vuonna 2022 on perusteltua. Konsultin toimesta saaduissa tiedoissa on ollut joitain puutteita, mm. tuplaantuneita prt-tunnuksia 20-40 kpl ja osoitevirheitä noin 30 kpl, joita joudutaan korjaamaan jälkikäteen. Huomioiden tutkittujen rakennusten määrä (1601 kpl) ja se että kyseiset rekisteritiedot saatiin nopealla aikataululla rakennusrekisteriin, voidaan kyseistä toteutustapaa pitää onnistuneena. 

Alla olevassa taulukossa on kuvattu kiinteistöverotulojen kehitys. Luvut kuvaavat tuhansia euroja.

TILIVUOSI    2018 2019 2020 2021   

Kiinteistövero   1 318 1 328 1 216 1 349

 

FCG:n tekemän arvion mukaan taajaman veroselvityksen kiinteistöverotulon nousu selvitettyjen rakennusten osalta on n. 65 800 € vuodessa. Arvio on laskettu Hartolan kunnan rakennustyyppikohtaisten verotuskeskiarvojen perusteella laskien niiltä 505 kiinteistöltä, joilta oli käytettävissä verotiedot vertailuaineistona. Näiden lisäksi rakennuksia mitattiin 151 kiinteistöllä, joiden kiinteistöverotietoja ei ollut käytettävissä, eikä niitä ole huomioitu tuottoennusteessa.

 

Taloudellinen resursointi

Hankkeen käyttötalouden määrärahat on lueteltu esityslistan liitteenä olevassa käyttötalouden toteuma taulukossa. Kokonaisbudjetti hankkeelle vuonna 2022 on 129 520 €. Kiinteistöveroselvityksen ostopalveluhankintaan on varattu 75 000 €. Ostopalveluhankinnan arvo määräytyy saatujen tarjousten perusteella.

Hankkeen talousarvio on valmisteltu siltä pohjalta, että kiinteistöveroselvitys vuonna 2022 tehdään ostopalveluna, vastaavalla toimintatavalla kuin taajaman selvityksessä. Työhön on budjetoitu maastokartoittajan palkkauskuluja 22 800 € ja lisäksi toimisto-/rekisterisihteerin palkkauskuluja 20 900 €.

Konsulttityönä tehtävän selvityksen kustannusten vertaaminen kokonaan omana työnä tehtävään työhön on erittäin vaikeata. Tämä johtuu varsinkin siitä, että rekisterikorjausten tekemiseen menevää aikaa on hankala arvioida. Uuteen rakennusvalvonnan ohjelmistoon (Trimble Locus) siirtyminen on ainakin siirtymävaiheessa hidastanut rekisterikorjausten tekoa aikaisempaan verrattuna. Kokonaan omana työnä tehtävän hankkeen kustannukset tulevat karkean arvion mukaan olemaan ainakin samaa luokkaa kuin mitä konsulttityönä tehty hanke kokonaisuudessaan on. Taloudellisesti konsulttityönä tehty selvitys on todennäköisesti kunnalle selvästi taloudellisempi vaihtoehto, koska tällöin puuttuva kiinteistöverotuotto saadaan aikaisemmassa vaiheessa korjatuksi.

 

Kiinteistöveroselvityksen toteutus ostopalveluhankintana

Kokonaan omana työnä tehdyssä kiinteistöveroselvityksessä selvästi merkittävin työresurssi menee rekisteritietojen käsittelyyn toimistotyönä. Varsinainen mittaustyö on selvästi nopeampi prosessi. Konsulttityön käyttö mahdollistaa pidemmälle viedyn mittaustiedon käsittelyn maastossa, mikä nopeuttaa rakennustietojen siirtämistä rakennusrekisteriin.

Konsulttiyhteistyö mahdollistaa huomattavasti nopeamman etenemisen hankkeella. Työn laatu pyritään kaikissa toimintatavoissa pitämään hyvänä ja kuntalaisten kannalta yhdenvertaisena. Huomioiden taajaman kiinteistöveroselvityksestä saadut hyvät kokemukset, on vastaavaa toimintatapaa perusteltua käyttää myös jatkossa.

 

Hankintamenettely

Tarjouspyyntö julkaistaan hankintalain mukaisesti julkisten hankintojen tarjouspalvelu Hilmassa.

Kartoittamattomia alueita on pääosin kunnan eteläosissa; Tainionvirran ja Koitintien eteläpuolisilla alueilla. Kartoittamattomia alueita on lisäksi myös Ylemmäisillä sekä yksittäisillä pienemmillä alueilla taajaman pohjoispuolella.

Hankinnan osalta noudatetaan yleisiä konsulttitoiminan sopimusehtoja (KSE 2013), joihin sisältyy viivästystilanteita koskeva sanktiosääntely.

Tarjous pyydetään arvonlisäverottomana hintana siten, että kokonaiskustannukseen sisältyvät kaikki kustannukset (ml päivärahat, kilometrikorvaukset, majoituskustannukset ymv). Tarjoajan pätevyysvaatimuksena on vähintään kolme vastaavanlaista referenssikohdetta koskien maastomittaajia, urakan vastuuhenkilöitä sekä tarjouksen antavaa yritystä. Referenssien on tullut vastata olennaisilta osiltaan pyydettyä urakkaa. Vastaava pätevyysvaatimus sisältyi myös taajaman kiinteistöveroselvityksen urakkaan, ja se on hyvin perusteltu huomioiden tehtävän erikoisala ja vastuullisuus.

Hanke tehdään yhteistyössä kunnan kanssa. Mittaustyöhön kunta tarjoaa 1-2 avustavaa henkilöä, minkä lisäksi kunta vastaa hankkeen etukäteistiedottamisesta, mikä tehdään yhteistyössä konsultin kanssa. Mittauksissa on mukana konsultin mittaushenkilö, ja yritys vastaa mittausten oikeellisuudesta. Hankkeessa kunnalle kuuluvat pääasialliset tehtävät ovat etukäteistiedotus, mittausavustus sekä rekisterisiirto. Osoitekorjausehdotukset toimitetaan kunnalle tarkastettavaksi ennen aineiston valmistumista.

Työssä aineisto käsitellään konsultin toimesta valmiiseen tiedonsiirtokuntoon, jonka avulla CGI tai Trimble tekee kunnan tilaamana päivitykset ja lisäykset massa-ajona rekisteriin ja kunta saa sitten tehtyä myös DVV:lle massasiirron. Kartoitustyö on tehtävä niin, että tiedot saadaan vuoden 2023 kiinteistöverotukseen.

 

Rekisterikorjausten resursointi vuonna 2023

Urakka tulee aiheuttamaan ylimääräistä työtä myös rakennusvalvonnalle, kun asiakkaat ottavat yhteyttä rakennusvalvontaan muuttuneiden kiinteistöverotietojensa vuoksi. Rakennusrekisteriin tehtävien korjausten tekeminen on sinänsä normaalia rakennusvalvonnan työtä, mutta tässä tapauksessa on tarpeen, että Hartolan kunta järjestää henkilöresurssin kiinteistöverohankkeesta johtuville rekisterikorjauksille. Näitä tehtäviä ei ole myöskään kokonaisuudessaan mahdollista toteuttaa konsulttipalveluna.

Kiinteistöverohankkeessa on tämän vuoksi tarpeen varautua rekisterisihteerin palkkauskuluihin myös vuonna 2023, vaikka siinä vaiheessa kaikki mittausten perusteella tehdyt muutokset olisikin saatu siirrettyä rakennusrekisteriin. Verohankkeen myötä rakennusrekisteriä joudutaan korjaamaan poikkeuksellisen paljon vielä noin vuoden maastomittausten päättymisen jälkeen. Tähän tarvittava työmäärä edellyttää todennäköisesti ainakin kolmen kuukauden työpanosta rekisterikorjauksiin vuonna 2023.

Tällä hetkellä aiemmin kunnan omana työnä tekemistä mittauksista vuosilta 2020 ja 2021 on rakennusrekisterikorjaus tekemättä noin 350 rakennuspaikasta. Näiden osalta ei mahdollisesti kaikkia saada tämän vuoden aikana korjattua, mistä johtuen myös näiden osalta voi olla tarpeen resursoida rekisterisihteerin työpanosta vuodelle 2023.

 

 

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

 

Aikaisemmat käsittelyt   Khall 9.12.2019 § 245

                                       Ympla 23.6.2021 § 46