Pohjois-Hartolan ranta- ja kyläyleiskaavan muutos ja Putkijärven ranta-asemakaavan kumoaminen -kaavaehdotus on ollut nähtävillä 4.4. - 4.5.2022 välisenä aikana ja siitä on pyydetty tarvittavat viranomaislausunnot. Kaavaehdotuksesta annettiin kolme lausuntoa. Mielipiteitä (muistutus) ei annettu. Alla tiivistelmät lausunnoista sekä kaavanlaatijan vastineet niihin. Päijät-Hämeen liitto (22.4.2022) "Päijät-Hämeen liiton kaavaluonnosvaiheen lausunnossa esittämä toivomus kaavaselostuksen täydentämisestä kulttuurihistoriallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaan alueen arvopiirteiden osalta on huomioitu kaavaehdotuksessa. Päijät-Hämeen liitolla ei ole huomautettavaa kaavaehdotuksesta." Vastine: Merkitään tiedoksi. Lahden museot / Päijät-Hämeen alueellinen vastuumuseo (4.5.2022) Arkeologinen kulttuuriperintö "Museo edellyttää, että suunnittelualueella sijaitsevat rakentamattomat rakennuspaikat ja niiden lähialueet inventoidaan kaavahankkeeseen kuuluvana selvityksenä. Koska kyse on kahdesta pienialaisesta rakennuspaikasta ja siten lyhyestä tarkastuksesta, museo voi suorittaa tarkastuksen pyynnöstä virkatyönään." Vastine: Museo suoritti tarkastuksen pyynnöstä virkatyönään 7.7.2022 (ks. Liite Maastotarkastusraportti D/1692/10.02.01.00/2021. Raportin perusteella voidaan todeta, ettei kaavahankkeelle ole olemassa esteitä arkeologisen kulttuuriperinnön kannalta. Raportti liitetään kaavan selostusosaan. Rakennettu kulttuuriympäristö ja maisema "Kma-11 kohteen ja sen arvojen kuvaus tulee täsmentää myös kaavaselostuksessa kma-kaavamääräystä käsittelevään kohtaan." Vastine: Kaavaselostuksessa olevasta vastineraportista tämä teksti jo löytyy. Korjataan teknisenä yksityiskohtana ns. kaavan arkistokappaleisiin hyväksynnän jälkeen. Hämeen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (4.5.2022) "Putkijärven länsi- ja itärannoille on osoitettu kummallekin uusi rakennuspaikka voimassa olevan ranta-asemakaavan M-1- ja M-2 alueille. Ranta-asemakaavassa on annettu ko. alueille määräyksiä rannan luonnonmukaisuuden säilyttämiseksi maisemallisista syistä. Ranta-alueen maisema-arvot tulisikin huomioida esimerkiksi MY-merkinnällä ja asianmukaisella määräyksellä. Kaavaselostuksesta ei käy ilmi millaisiin selvityksiin perustuu johtopäätös, ettei alueilla ole ranta-asemakaavan esittämästä poiketen kaavassa huomioitavia arvoja. Luonto- ja maisemaselvityksiä ei ole päivitetty. ELY-keskus pitää kuitenkin positiivisena asiana, että muutosalueille on toteutettu maastokatselmus ja todennettu kaavaselostuksessa esitettyä arviota vaikutuksista luonnonympäristöön." Vastine: On vaikeaa sanoa mihin noin 30 vuotta vanhan nykyisen ranta-asemakaavan maisemallinen arviointi on perustunut. Mutta tuoreiden maastotarkasteluiden perusteella kyseiset alueet ovat tavanomaisia maa- ja metsätalousalueita sekä maantien vierialueita, joilla ei ole mitään erityistä syytä korostaa maisemallisia arvoja. Kaavamääräysten mukaan alueen metsänkäsittelyssä on noudatettava kulloinkin voimassa olevia ranta-alueita koskevia metsänhoitosuosituksia. Lisäksi rakennusten sopeutumiseen ympäristöön ja sijoittumiseen rakennuspaikalle tulee kiinnittää erityistä huomiota. Rakennuspaikoilla tulee rakennusten ja rannan väliin jättää tai istuttaa riittävä suojapuusto. Maisemallisesti merkittäviä puita ei saa poistaa. Nämä määräykset riittävät hyvin turvaamaan tavanomaisessa käytössä olevien alueiden paikalliset arvot. Kulttuurihistoriallisesti tai rakennustaiteellisesti arvokkaalla alueella on vielä oma kaavamerkintänsä ja -määräykset. "Lisäksi ELY-keskus huomauttaa, että alueen uusille liittymille ja nykyisten käyttötarkoitusten muutoksille maantiellä tulee hakea liittymälupaa liikenteen asiakaspalvelusta Pirkanmaan ELY-keskuksesta." Vastine: Merkitään tiedoksi. Lausunnot eivät anna tarvetta muuttaa kaavaratkaisua. Kaavaprosessissa voidaan seuraavaksi edetä yleiskaavan muutoksen hyväksyntään. Ranta-asemakaavan kumoamisen hyväksyntä tapahtuu vasta myöhemmin, kun yleiskaavan muutos on saanut lainvoiman. Kumoaminen on täysin yleiskaavan muutoksen mukainen ratkaisu. |