Dynasty tietopalvelu Haku RSS Hartolan kunta

RSS-linkki

Kokousasiat:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetingitems&show=30

Kokoukset:
https://hartola.fi:443/D10_Julkaisu/cgi/DREQUEST.PHP?page=rss/meetings&show=30

Kunnanhallitus
Pöytäkirja 27.11.2023/Pykälä 197


Liite6 Poistosuunnitelma 1.1.2024 lukien
Liite7 Poistosuunnitelman päivitys

Poistosuunnitelman päivittäminen

Dnro

308/02.06.01.00.04/2023

Kunnanhallitus 27.11.2023

 

 

 

 

Päätös

Kunnanhallitus päätti esittää valtuustolle, että se päättää:
1. hyväksyä liitteenä olevan poistosuunnitelman, joka tulee voimaan vuoden 2024 alusta lukien ja
2. päivittää käyttöomaisuuskirjanpidossa olevien hyödykkeiden poistoajat uuden poistosuunnitelman mukaiseksi, ellei poikkeavan poistoajan käyttämiselle ole erityistä hyödykekohtaista perustetta.

 

 

Esittelijä

kunnanjohtaja Jarkko Seppälä, puh. 044 743 2217

 

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Päätösehdotus

Kunnanhallitus päättää esittää valtuustolle, että se päättää:
1. hyväksyä liitteenä olevan poistosuunnitelman, joka tulee voimaan vuoden 2024 alusta lukien ja
2. päivittää käyttöomaisuuskirjanpidossa olevien hyödykkeiden poistoajat uuden poistosuunnitelman mukaiseksi, ellei poikkeavan poistoajan käyttämiselle ole erityistä hyödykekohtaista perustetta.

 

 

Valmistelija /

lisätietojen antaja

kunnanjohtaja Jarkko Seppälä, puh. 044 743 2217

etunimi.sukunimi(at)hartola.fi

 

 

Asian valmistelu

Hartolan kunnan voimassa oleva poistosuunnitelma on hyväksytty valtuustossa 20.12.2012 § 70.

 

Työ- ja elinkeinoministeriön alainen kirjanpitolautakunnan kuntajaosto antaa yleisohjeet ja suositukset kunnan suunnitelman mukaisista poistoista. Voimassa oleva yleisohje on vuodelta 2016.

 

Kunnan voimassa oleva poistosuunnitelma on pitkälti yleisohjeen antaman suosituksen mukainen. Haasteena on, että käyttöomaisuuslajeille on asetettu poistotavaksi vaihtoehtoisina sekä tasapoisto tai menojäännöspoisto.

 

Tasapoistossa hyödykkeen hankintameno poistetaan tasasuurin erin poistoajan suhteessa, eli mikäli poistoaika on 20 vuotta, kirjataan poistoja 20 vuoden ajan 1/20 hankintamenosta per vuosi. Poiston vuosittainen määrä säilyy siis samana, kunnes hankintameno on kokonaisuudessaan poistettu.

 

Menojäännöspoistossa taas määritellään prosenttiosuus, joka vuosittain vähennetään. Mikäli menojäännöspoiston määrä on 15 %, niin ensimmäisenä vuonna kirjataan poistoksi 15 % hankintamenosta ja toisena vuotena taas 15 % siitä menojäännöksestä, joka on jäljellä aikaisempien vuosien poistojen jälkeen. Poiston vuosittainen määrä siis pienenee joka vuosi hieman. Menojäännökset voidaan poistaa loppuun, kun jäännöksen arvo on lopulta hyvin pieni.

 

Ehdotettu uusi poistosuunnitelma ei sinänsä muuta nykyisiä poistoperiaatteita, mutta yksinkertaistaa poistosuunnitelmaa siinä, että hyödykelajikohtaisesti on yksiselitteistä, mitä poistotapaa käytetään.

 

Muutos on hyvä tehdä nyt, kun kunta on siirtymässä uuteen taloushallinnon järjestelmään ja käyttöomaisuuskohteet konvertoidaan ja perustetaan uudestaan uuteen järjestelmään joka tapauksessa.

 

Muutos aiheuttaa pieniä muutoksia suunnitelman mukaisten poistojen määrään. Esimerkiksi vesi- ja viemäriverkoston osalta on käyttöomaisuuskohteita, joissa eri kohteilla on käytössä sekä menojäännös- että tasapoistoja. Mikäli tasapoistokohde muutetaan menojäännöspoistoksi, kasvaa vuosittaisen poiston määrä alkuvaiheessa.

 

Käyttöomaisuuden konversion yhteydessä tarkistetaan poistoajat päivitettävän suunnitelman mukaiseksi. Myös nämä tarkistukset kasvattavat vuosittaisten poistojen kokonaismäärää. Esimerkiksi Petäjistönkuja 2-8 rivitalojen poistoaika on nykyisellään liian pitkä. Mikäli poistoajaksi määritellään 30 vuotta tasapoisto (kohteen käyttöönottovuodesta alkaen laskettuna), nousee vuosittaisen poiston määrä noin 40.000 euroa nykyisestä.

 

Poistosuunnitelman päivityksen ja käyttöomaisuuskohteiden poistoperusteiden tarkistamisen vaikutusten arvioidaan tuovan noin 60.000 euron lisäyksen vuosipoistoihin vuodelle 2024.

 

Poistosuunnitelma määrittelee käyttöomaisuuskohteille enimmäispoistoajan. Käytännössä poistoaika voi olla myös poistosuunnitelma aikaa lyhyempi, mikäli hyödykkeen taloudellisen pitoajan arvioidaan olevan poistosuunnitelmassa määriteltyä poistoaikaa lyhyempi.

 

Liitteenä on esitys poistosuunnitelmaksi 1.1.2024 lukien sekä vertailu, jossa näkyy poistosuunnitelmaesityksen lisäksi nykyinen poistosuunnitelma sekä kirjanpitolautakunnan kuntajaoston suosittelemat poistoajat.

 

 

 

Muutoksenhaku

Muutoksenhakukielto

 

 

Jatkokäsittely

Valtuusto