Kuljetuspalvelut (Kela-kyydit ja hyky-kyydit)

KELA-KYYDIT

Kuljetuspalvelu lääkärissä tai terveysasemalla käynteihin, laboratoriotutkimuksiin tai lääkärin määräämään kuntoutukseen liittyviin matkoihin haetaan Kelalta.

Kelakorvausta voi saada terveydentilan tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi.

Jos taksia joudutaan käyttämään terveydentilan vuoksi, tarvitaan terveydenhuollon antama todistus. Jos terveydenhuollon edustaja tilaa paluumatkan terveydentilan perusteella, todistusta ei tarvita.

Jos taksia joudutaan käyttämään puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi, se pitää kertoa tilauspuhelun yhteydessä.

Muutoksia taksimatkoihin 1.1.2022

1.1.2022 alkaen jokaisessa maakunnassa on 2 palveluntuottajaa, joilta voit tilata Kelan korvaaman taksimatkan.  Jatkossa voit valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat Kela-taksin.

Uudet 0800-alkuiset Kela-taksin tilausnumerot tulevat käyttöön 20.12.2021.  Tilauspuhelu on jatkossakin maksuton. Aistivammaisilla on mahdollisuus tilata taksi tekstiviestillä. Myös nämä numerot muuttuvat.

Matkojen omavastuut säilyvät ennallaan. Yhdensuuntaisen matkan omavastuu on enintään 25 e, ja vuosiomavastuu on 300 e.

Jatkossa saat halutessasi tekstiviestillä tiedon, kun taksi on hyväksynyt tilauksen. Tekstiviestissä ilmoitetaan myös puhelinnumero, josta tavoitat kuljettajan.

Matka tilataan Päijät-Hämeen alueella numerosta 0800 051 60 (Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti)), tai numerosta 0800 301 23 (Lahden Aluetaksi Oy).

Jos sinulla on kuulo- tai puhevamma, voit tilata Kelan korvaaman taksimatkan tekstiviestillä.

Jokaisessa maakunnassa on 2 palveluntuottajaa, joilla on sopimus Kelan kanssa. Voit itse valita, kummalta palveluntuottajalta tilaat matkan.

Voit tilata matkasi tekstiviestillä sen jälkeen, kun olet ilmoittanut asiakastietosi oman alueesi tilausvälityskeskukseen, numerot mainitut yllä.

Ilmoita tilausvälityskeskukseen soittamalla seuraavat tiedot

  • nimesi
  • henkilötunnuksesi
  • puhelinnumerosi
  • kotiosoitteesi.

Tämän jälkeen voit tilata matkan lähettämällä tekstiviestin jompaankumpaan alla olevista oman maakuntasi numeroista. Ilmoita tilausviestissä

  • nimesi
  • henkilötunnuksesi
  • puhelinnumerosi
  • kotiosoitteesi.

Puhelinnumerot tekstiviestiä varten: 18 371 (Suomen Lähilogistiikka Oy (LähiKyyti)), tai 18 444 155 (Lahden Aluetaksi Oy)

Kaikki Kelan korvaamat matkat pitää tilata Kelan alueellisesta tilausnumerosta. Muulla tavoin tilatusta matkasta ei voi saada korvausta.

Asiakaspalautteet Kela-kyydeistä: https://lahilogistiikka.fi/palautelomake ja https://www.lahdenaluetaksi.fi/yk/kela-kyyti tai sähköpostitse palautteet@lahdenaluetaksi.fi

 

HYKY-KYYDIT

Vammaispalvelulain sekä sosiaalihuoltolain mukainen kuljetuspalvelu

Jos vammaisen henkilön itsenäinen liikkuminen ja asiointi julkisilla liikennevälineillä ei onnistu sairauden, vamman tai muun vastaavanlaisen toimintakykyä alentavan syyn takia, voidaan häntä tukea liikkumista tukevilla palveluilla.

Kuljetuspalvelu perustuu asiakkaalle myönnettyyn matkaoikeuteen, josta asiakkaalla on erillinen, viranhaltijan myöntämä kirjallinen päätös. Jos sinulla ei vielä ole päätöstä, oheisen linkin takaa löydät hakemuslomakkeen: https://www.phhyky.fi/fi/perhe-ja-sosiaalipalvelut/aikuiset/vammaisten-palvelut/palvelukuvaukset/kuljetus-ja-saattajapalvelut/ 

= Muut kuin terveydenhuollon palveluihin liittyvät matkat

TILAA HYKY-KYYTI

tai älypuhelinsovelluksella, joka on ladattavissa Google Play kaupasta Android – laitteisiin. Matkan voi tilata nyt myös verkkoselaimen kautta osoitteesta: https://hykykyyti.attracs.com

Asiakaspalaute, tilausvälitysyhtiö Lahden Aluetaksi Oy: https://www.lahdenaluetaksi.fi/yk/hykykyyti tai sähköpostitse palautteet@lahdenaluetaksi.fi

 

 

Hartolan kunnan sisäinen asiointi- ja palveluliikenne: https://hartola.fi/asuminen-ja-rakentaminen/liikenne-ja-tiet/palvelu-ja-asiointiliikenne/ , lisätietoja: puh. (03) 843 20.

X