Tilanne koronavirusepidemiassa sekä ajankohtaiset toimintaohjeet

Hyvinvointikuntayhtymä huolehtii maskien jakelusta vähävaraisille terveysaseman kahviossa (Visantie 24) keskiviikkoisin klo 13-15.

THL suosittelee kasvomaskin käyttöä Päijät-Hämeen alueella joukkoliikenteessä, koronatestissä käydessä ja riskimaasta palattaessa. THL:n kasvomaskisuositus koskee yli 15-vuotiaita.

Kasvomaskin käytöllä voidaan suojata toisia ihmisiä ja ehkäistä koronavirustartuntojen leviämistä. Osa COVID-19-tartunnan saaneista ei saa lainkaan oireita tai oireet ovat hyvin vähäisiä, eikä ihminen itse ole tällöin tietoinen tartunnastaan.  Virus voi tarttua jo muutama päivä ennen oireiden alkua. Lisäksi on todettu tilanteita, joissa oireeton henkilö on tartuttanut muita ahtaissa sisätiloissa.

Muistattehan noudattaa maskeja hakiessanne turvavälejä!

Hartolan kunnan järjestämä poikkeusolojen asiointiapu on päättynyt 30.6.2020. Asiointiavustaja Heidi Lehtiseltä voi tiedustella asiointiapua puh. 044 743 2345, ja vapaaehtoisia asioinnissa avustajia voi tiedustella Nuorten työpaja Signaalista / Heli Turve, p. 044 743 2342.

Mikäli sinulla on flunssan oireita tai epäilet saaneesi koronaviruksen, hakeudu testiin:

Hyvinvointiyhtymä ottaa koronavirusnäytteitä myös lievistä hengitystieinfektio-oireista kärsivistä potilaista. Kaikki oireilevat pyritään testaamaan. Näytteenottoon hakeudutaan soittamalla Päivystysavun numeroon 116 117. Numerosta saa tarvittavat toiminta- ja kotihoito-ohjeet.​ Alla oleva kaavio toimii ohjeena hoitoon hakeutumisessa.

Mikäli Hartolassa todetaan koronavirustartunta, jatkotoimenpiteet määrittelee tartuntataudeista vastaava lääkäri Päijät-Hämeen hyvinvointikuntayhtymästä.

Lisätietoa

Tiedotteita päivitetään kunnan kotisivuilla www.hartola.fi. Seuraathan myös Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kotisivuja, https://www.phhyky.fi/fi/asiakkaalle/koronavirus/

Valtakunnallinen neuvontanumero: 029 553 5535 (arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15)

THL jakaa erikseen tiedotteen koronaviruksesta kaikkiin suomalaisiin koteihin. Lisää tietoja saa myös osoitteesta www.thl.fi.

Hartolan kunta