Tilanne koronavirusepidemiassa sekä ajankohtaiset toimintaohjeet

Hallitus on luopunut valmiuslain käytöstä ja todennut poikkeusolojen päättymisen 15.6.2020. Lisäksi hallitus päätti 23.6.2020 purkaa suosituksen yli 70-vuotiaiden fyysisten kontaktien välttämisestä.

Valtioneuvosto ei enää anna tiettyyn ikärajaan perustuvaa suositusta fyysisten kontaktien välttämisestä. Lähikontakteissa on kuitenkin hyvä noudattaa edelleen pidättyvää linjaa yksilöllistä harkintaa käyttäen, ottaen huomioon henkilön kokonaistilanne ja yksilölliset riskitekijät.

Osa rajoituksista on silti voimassa. Esimerkiksi ravintoloiden rajoituksia ja kokoontumisrajoituksia valmiuslaki ei koske, vaan niitä säätelee tartuntatautilaki. Oheisesta valtioneuvoston kaaviosta näet ajantasaisen tilanteen rajoitusten purkamisesta.

Päijät-Hämeessä epidemiatilanne on rauhallinen. Alueella ei ole todettu yhtään uutta varmistettua koronavirustartuntaa viimeisen kahden viikon aikana. Päijät-Hämeessä on 22.6.2020 mennessä todettu 114 koronavirustartuntaa. Maakunnassa on koronaviruksen aiheuttamasta taudista parantuneita 101, joiden tartunta on varmistettu laboratorionäytteellä. Edelleen on syytä noudattaa vähintään 2 metrin turvaväliä toisiin ihmisiin yleisillä paikoilla, sekä noudattaa käsienpesusta ja yskimishygieniasta annettuja määräyksiä kaikkialla. Ethän lähde sairaana julkisille paikoille!

Mikäli sinulla on flunssan oireita tai epäilet saaneesi koronaviruksen:

Hyvinvointiyhtymä ottaa koronavirusnäytteitä myös lievistä hengitystieinfektio-oireista kärsivistä potilaista, jos on syytä epäillä koronavirustartuntaa. Näytteenottoon hakeudutaan soittamalla Päivystysavun numeroon 116 117. Numerosta saa tarvittavat toiminta- ja kotihoito-ohjeet.​ Alla oleva kaavio toimii ohjeena hoitoon hakeutumisessa.

Mikäli ikääntyneellä on hengitystieinfektion oireita, hänen pitää välttää kontakteja muihin ihmisiin ja ottaa yhteys lääkäriin. Sairastuessaan ikääntyneen pitää hakeutua hoitajan tai lääkärin vastaanotolle. Vierailulle ei pidä mennä yli 70-vuotiaiden ja muiden riskiryhmiin kuuluvien luokse, jos on vähäisiäkin hengitystieinfektion oireita.

ASIOINTIAPU KESÄTAUOLLA 1.7.2020 lähtien

Asiointiapua on saatavissa kesäkuun loppuun 30.6.2020 saakka  numerosta 044 743 2302. Kesätauon jälkeen asiointiapua saa asiointiavustajalta. Asiasta tiedotetaan elokuun alussa.

Asiointiapu toimittaa sinulle kotiovelle:

• kauppapalveluja
  • apteekkipalveluja (soita aina itse apteekkiin 03-7161205, ja kerro sinne, mitä lääkkeitä tarvitset, niin apteekki tietää ohjata lääkkeet sinua avustavan henkilön toimitettavaksi)

Asiointiapua on saatavissa myös niille, jotka asuvat syrjässä eivätkä pääse kauppaan, ovat sairaana tai muusta syystä karanteenissa epidemian aikana. Kauppapalveluja on saatavilla, vaikka asiakkaalla ei ole tiliä kaupassa.

Ethän kerro koskaan kenellekään puhelimessa verkkopankkitunnuksiasi tai henkilötunnustasi, niitä me emme tarvitse emmekä niitä kysy!

Sosiaalituen ja avun tarve

Mikäli tarvitset itsellesi tai perheellesi sosiaalihuollon palveluita, kuten täydentävää toimentulotukea, ja olet alle 65-vuotias, voit ottaa yhteyttä sosiaalihuollon ohjaus- ja neuvonta Polkuun, p. 03 819 4850, arkisin klo 9-15.

Yli 65-vuotiaiden palveluissa opastaa asiakasohjaus Siiri, p. 044 482 5050, ma-ti ja to-pe klo 9-15, ke klo 9-16. Mikäli sinulla on liikkumisrajoitteita tai mahdollisen karanteenin aiheuttamaa haastetta arjessa selviytymiselle, ja jos kaupalliset palvelut, läheisten ja vapaaehtoisten tuki eivät ole riittäviä arjessa selviytymiseksi, ota silloin yhteyttä Polkuun tai Siiriin!

Mikäli naapurin tai tuttavan pärjääminen huolestuttaa sinua, voit ottaa yhteyttä Polkuun tai yli 65-vuotiaiden osalta Siiriin. He neuvovat miten toimia tai ottavat tilanteen tarkempaan selvitykseen, mikäli huoleen tuntuu olevan aihetta. Voit myös tehdä ns. huoli-ilmoituksen sosiaalihuoltoon sähköisesti osoitteessa: https://www.hyvis.fi/web/paijat-hame/asioi-sosiaalipalveluissa

Lisätietoa

Tiedotteita päivitetään kunnan kotisivuilla www.hartola.fi. Seuraathan myös Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän kotisivuja, https://www.phhyky.fi/fi/asiakkaalle/koronavirus/

Valtakunnallinen neuvontanumero: 029 553 5535 (arkipäivisin klo 8-21 ja lauantaisin klo 9-15)

THL jakaa erikseen tiedotteen koronaviruksesta kaikkiin suomalaisiin koteihin. Lisää tietoja saa myös osoitteesta www.thl.fi.

Hartolan kunta 24.6.2020

Merja Olenius